G&T2013
Maandelijks Nieuwsblad voor Garmerwolde, Thesinge en omstreken

41e jaargang - augustus 2015

Op vakantie?

Vaak is het een uittocht van Garmerwoldenaren en Thesingers als de zomervakantie begint. Maar hoe zit dat eigenlijk met de boeren in onze dorpen. Gaan die wel eens met vakantie? De Garmer & Thesinger Express zocht een aantal van hen op.

Een tientonner

201508a

Op de foto van links naar rechts bij koe Rachel 9 de kinderen Bus: Joost (17),
Wouter (15) en Nathalie (7) en hun ouders Leonie en Roelof (foto: familie Bus)

Op 12 januari bereikte een koe van boer Roelof Bus van Achter Thesinge de productie van tien ton aan vet en eiwit in de melk. De koe heet Rachel 9 en is geboren op 8 februari 2000. Op een overzicht staan alle gegevens over haar afkomst, het aantal melkdagen en de hoeveelheid melk die de koe gaf. Deze koe is de eerste van boer Roelof Bus die deze prestatie neerzet. Ook behaalde zij in 2011 al de prestatie van het leveren van honderdduizend liter melk! Dit werd beloond met een zilverkleurig kleiner beeldje waarvan Leonie Bus, de vrouw van Roelof, er acht stuks kan laten zien. In totaal heeft de familie Bus met acht van hun koeien deze prestatie neergezet. Op 8 mei werd Rachel 9 in het zonnetje gezet door de bedrijven Agrifirm, Friesland Campina en CVR kunstmatige inseminatie. Van alle bedrijven staan er drie beeldjes te pronken en werden onder het genot van koffie met gebak door vertegenwoordigers van de bedrijven mooie woorden gesproken. Ook de vader van Roelof, Goossen Bus, en zijn oom, Justinus Bus, deelden in de feestvreugde. Beide mannen zijn dagelijks op de boerderij te vinden. Allebei van oudsher echte koeienboeren die overtuigd zijn van het nut van het buiten weiden van de koeien. Er staat dus nog geen melkrobot in het bedrijf van Bus. De koeien worden opgehaald tegen melkerstijd. 's Ochtends meestal door oom Justinus en 's middags door vader Goossen of moeder Reina Bus. Er zijn 130 melkkoeien en 100 stuks jongvee. ‘Meestal melken we met drie man in de melkput. Leonie melkt ook mee en vertelt dat het melken een echte teamsport is. Je bent goed op elkaar ingespeeld en het komt aan op samenwerking.'

Camping 'Witterzomer'
Als boer ben je dag en nacht met je bedrijf in de weer. Leonie Bus wil er dan wel 14 dagen even tussenuit. Ze kampeert graag bij Assen op de camping en aan de kinderen was dit ook wel besteed. De oudste zoon, Joost, is 17 en ging voor het eerst niet meer mee. Hij is dit jaar naar Turkije gevlogen met vrienden. De andere twee kinderen, Wouter (15) en Nathalie (7) vermaken zich er prima. De ouders van Leonie staan ook op de camping en met haar vader fietst Leonie de Fietsvierdaagse. Leonie: ‘Roelof komt als hij tijd heeft ook naar de camping maar hij blijft er niet de hele tijd. Thuis heeft hij wel wat beters te doen, zegt hij! Ik zit ook niet de hele dag voor de caravan, hoor. Je moet wel wat te doen hebben. We fietsen veel en ik mag ook graag een dagje winkelen in Assen. Vroeger zijn we wel eens op winterportvakantie geweest. We vonden dit allebei geweldig! Maar de busreis was voor ons een ramp. Roelof stapt nooit weer in een bus! En van vliegen houden wij allebei niet. We hebben nog nooit gevlogen. Bij ons thuis is eigenlijk het mooiste vermaak. Rijden met de menkar en het verzorgen van de paarden. We hebben een fjordpaard en een shetlander. En we genieten van een leuk dagje uit met elkaar. Heel vroeg gaan we dan op stap zoals onlangs naar de Apenheul. Vorig jaar hebben we het ‘blote-voetpad’ gelopen. Dat soort uitjes vinden wij leuk en dan zijn we vóór melkerstijd weer thuis.’

Truus Top

Niet te ver van huis

201508b

De hele familie van Beesten (foto: Andries Hof)

Als het aan Gera en Wim van Beesten van Achter Thesinge ligt dan hoeft vakantie niet zo nodig. Gera lachend: ‘Ik ben blij met hond, kat en tuin maar Wim wil er wel graag af en toe even tussenuit.’ Ze zijn het liefst een lang weekend ergens in Nederland in een lekker hotel en op een paar uur rijden van huis. Met de kinderen hielden ze vroeger ook korte vakanties met een intensief programma. ‘We wilden ze in korte tijd zoveel mogelijk laten zien. We houden allemaal van het bezoeken van musea en hebben in Nederland veel gezien. Ook de natuur in ons land is de moeite waard en dan kijken we natuurlijk ook naar wat er in de wei loopt en wat er op het land staat in een andere omgeving. Onze drie dochters zijn bijna uitgevlogen. De oudste woont met haar kersverse echtgenoot in Ten Post. Zij werkt bij Buurtzorg en komt regelmatig even aanwaaien.’

Haar man kan eind augustus het bedrijf een paar dagen overnemen als wij er even tussenuit gaan. ‘Daar zoeken we nu een leuk arrangement voor met een fijn hotel. Dan nemen we het er ook echt van! Het is een rustig idee dat onze schoonzoon zich er wel mee redt. Hij is technisch genoeg om met de melkrobot om te gaan. Hij verzorgt alle dieren en houdt in de gaten dat de robot zijn werk blijft doen. En onze dochters zorgen thuis voor opa.’ De vader van Gera woont bij hen, in een eigen deel aan de boerderij. Hij is 84 jaar oud en heeft ook zorg nodig. De jongste dochter werkt in het UMCG als student HBOV en de middelste dochter is werkzaam bij een bedrijf in Assen dat managementsoftware ontwikkelt voor de melkveehouderij. We weten nu nog niet waar de reis eind augustus naar toe gaat. ‘We zijn twee jaar geleden in Ootmarsum geweest en ook een weekend in Zeeland. In Nederland kun je alle kanten op!’

Truus Top

Londen is een mooie stad, maar…

Eigenlijk is dit een onmogelijke combinatie, in de zomer op vakantie gaan. In de winter, zeker voor bouwboeren is er vaak wel tijd. Veeboeren moeten 24 uur per dag, 7 dagen per week werken. Toch zijn we (Jan en Detta van der Molen) naar een veeboer toegegaan om te vragen hoe hij over vakantiehouden denkt. Deze boer woont niet in Garmerwolde of Thesinge, maar zijn roots liggen hier wel. Hij heeft lange tijd in Garmerwolde gewoond, achter de huidige waterzuivering. Alhoewel hij nu in Middelstum woont en boert, is hij nog regelmatig in Garmerwolde te vinden. Hij is nog lid van Presto en Dorpsbelangen, schiet elke dinsdag avond bij de schietclub in dorpshuis De Leeuw, en de Garmer & Thesinger Express kan steevast rekenen op stukjes en foto’s van zijn hand wanneer er iets bijzonders is in het dorp. De meeste lezers zullen nu wel weten over wie we het hebben: Sieb-Klaas Iwema.

Welk type koeien melk je?
‘Ik ben bezig over te stappen op Zweedse roodbont, deze koeien lijken een beetje op Fries roodbont; ze geven meer melk maar wat minder vlees.’

Wel eens op vakantie geweest?
Op deze vraag antwoordt Sieb-Klaas ontkennend. Sieb-Klaas moest al op jonge leeftijd (22 jaar) het melken van zijn vader overnemen omdat zijn vader arbeidsongeschikt werd. Sieb-Klaas: ‘Daardoor kwam het er ook niet van om als jonge vent op vakantie te gaan. Met school ben ik een keer in Londen geweest, maar dat was geen succes. De bus waarmee we waren liep vast in Londen. Het metropersoneel staakte, daardoor stonden we tweeëneenhalf uur vast in het centrum en kwamen we veel te laat bij ons pension aan. Alles liep in het honderd die dag. Afgezien van de ongemakken was Londen een mooie stad en heb ik me wel vermaakt.’

Is er wel zin of tijd om met vakantie te gaan?
Enigszins weifelend antwoordt Sieb-Klaas: ‘Nou, de zin is er niet echt maar de tijd ontbreekt ook. Ik melk 42 koeien en als vrijgezel sta je overal alleen voor. Werken is eigenlijk mijn hobby, als ondernemer ben je tamelijk vrij in je doen en laten, dan spreekt vakantie je ook minder aan. Alhoewel de vrijheid momenteel sterk wordt ingeperkt doordat je je aan allerlei regeltjes moet voldoen. Het wordt er niet leuker op om boer te zijn. Maar af en toe breek ik er ook nog eens tussenuit en ga ik, als het mooi weer is op een zondag, naar Duitsland toeren. Het is leuk om over kleine weggetjes te rijden, foto’s te maken en met de plaatselijke bevolking te praten. Verder steek ik veel vrije tijd in de G&T wat erg leuk is om te doen, vooral wanneer je een beetje bekend wordt bij de officiële instanties.’

Detta van der Molen

Voor het uitzicht hoef je niet weg

201508c

Ben en Elly Vink(foto: Mareen Becking)

Ben en Elly Vink wonen al 26 jaar aan de Lageweg 19 in Thesinge. Samen runnen ze hun melkveehouderij-bedrijf. Hun schoonzoon Jan Dolfijn ondersteunt hen daarbij. Ze hebben ongeveer 75 melkkoeien en daarnaast ook nog jongvee. Vanuit het woonhuis van hun bedrijf kijken ze prachtig uit over het land, richting Groningen. Heb je nog wel vakantie nodig als je zo mooi woont?

Niet alleen romantiek
Het is misschien wel een idyllisch beeld van buitenaf, zo’n boerenbedrijf. Maar volgens Ben is het ook een keihard bestaan op dit moment; de prijzen van de melk zijn laag, dat komt mede doordat het melkquotum is afgeschaft en de export tegenvalt. Er is nog niet echt nieuwe regelgeving, dus boeren die werkzaam zijn in de melkveehouderij weten niet waar ze aan toe zijn. Alles ligt op dit moment stil en is onzeker.
Juist in de zomer is er veel te doen. Naast de gewone routine zaken waar je al gauw zes uur per dag mee bezig bent. ’s Ochtends rond 6.00 uur en ’s middags rond 17.00 uur wordt er gemolken. De stal moet schoongemaakt en omdat de koeien zelf kunnen kiezen of ze buiten lopen, moet Ben soms afrasteringen repareren of het land na de weidegang weer herstellen.
Vooral in de zomertijd komt daar het grasmaaien, schudden, wiersen (het in rijen leggen van het gras) en inkuilen voor de winter nog bij. Dan maken ze dus heel lange dagen. Van tevoren kunnen ze moeilijk iets plannen, want je bent als boer altijd afhankelijk van het weer. Dus een zomervakantie zit er niet echt in. Maar dat betekent niet dat ze nooit weggaan.

Er af en toe op uit
De behoefte aan vakantie is er bij Ben en Elly in de beginjaren nooit zo geweest. Toen ze nog in de omgeving van Haarlem woonden en de kinderen klein waren, kwamen er wel logeetjes of gingen hun kinderen uit logeren. Misschien gingen ze eens een dagje weg en er was ruimte genoeg op en rond de boerderij om te spelen.
Kinderen vermaken zich wel op een boerderij. Dat zagen ze een paar maanden geleden ook toen ze op hun boerderij bezoek kregen van een groep peuters van de peuterspeelzaal in Thesinge. ‘Ze zagen de koeien en de kalfjes, het ging vanzelf, ze vermaakten zich prima.’
Ben en Elly hebben een clubje van vier echtparen, allen met een boerenbedrijf. Met dat clubje gaan ze zo’n drie à vier dagen per jaar weg. Ze hebben het geluk dat Jan het bedrijf op zo’n moment draaiende houdt. Zo zijn ze een aantal keren naar Denemarken en Duitsland geweest. Zo ook bij oud-Thesinger Piet Ritsema. Om zo’n bezoek heen maken ze dan allerlei andere uitstapjes. Winkelen en aan het strand liggen, dat is niets voor hen. Maar bijvoorbeeld wel excursies naar een kolenmijn in Polen of naar de haven van Rotterdam en de Tweede Maasvlakte. Mooie herinneringen hebben ze aan hun rondreis door Canada met de familie Langereis. Ze bezochten daar een schoolvriend van Ben en de familie Ridder afkomstig uit Ten Boer, die daar beiden een melkveebedrijf hebben.
Meer vakantie is niet nodig. Het uitzicht met de mooie luchten en vaak een prachtige ondergaande zon is zo mooi. Daarvoor hoef je niet weg.