G&T2013

Maandelijks Nieuwsblad voor Garmerwolde, Thesinge en omstreken

42e jaargang - februari 2017

 

Tineke Meirink: ‘Het wordt leuker als je goed kijkt’

 

201702a

Tineke in haar atelier op de zolderkamer (foto Andries Hof)


Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Een dier of een gezicht in stapelwolken zien we allemaal wel eens. Maar waar de meeste mensen een doodgewoon paaltje zien, ziet Tineke Meirink uit Garmerwolde veel meer in datzelfde paaltje, of in een ander willekeurig, soms onaanzienlijk object. Die gave gebruikt ze in haar werk als beeldend kunstenaar. Het jongste voorbeeld daarvan is het boek ‘Trashures’ dat in de zomer van 2016 verscheen. Een gesprek over rommel, toeval en schatten.

Internationaal bekend
Tineke studeerde illustratieve vormgeving aan de Hogeschool voor Beeldende Kunsten in ‘s-Hertogenbosch. Sinds 2004 woont ze met vriend Jan Harm en dochters Suus (16) en Isa (14) aan de L. van der Veenstraat in Garmerwolde. Thuis, in haar atelier op de zolderkamer, werkt ze aan een uitgebreid oeuvre. Als illustrator in opdracht van uitgeverijen, vooral van kinderboeken: inmiddels illustreerde ze meer dan tachtig kinderboeken, prentenboeken en educatieve boeken. En als vrij kunstenaar: één of twee dagen per week besteedt ze aan haar eigen projecten. En daarmee maakt ze naam, internationaal zelfs. Haar werk wordt op tal van websites genoemd, tot aan The Huffington Post (Amerikaanse nieuwswebsite - red.) toe. Hoog tijd dus voor een interview in de Garmer & Thesinger Express over haar spraakmakende projecten.

Stop:watch
Misschien hebt u in het kerstnummer van deze krant de ‘kerstkaart’ van Tineke gezien. Een foto van een schepbak die met een kleine ingreep veranderd was in een vredesduif. Een voorbeeld van haar project ‘Stop:watch’. Aan een foto van wat op het eerste gezicht een oninteressant object is, voegt Tineke digitaal een illustratie toe. ‘Ik vind het leuk om verbanden te leggen, dingen die niet voor de hand liggen uit te lichten. Zo zag ik in de zonnepanelen op het dak van het oude tolhuis (aan de Lageweg/hoek Stadsweg) een T-shirt. Door er digitaal een hoofd en benen aan toe te voegen, ontstaat iets heel nieuws. Soms zie ik zoiets in één opslag. Een andere keer zie ik iets waarin ik niet meteen iets bijzonders zie, maar wat ik wel mooi vind. Dan fotografeer ik het en sla het op mijn computer op. Als ik het later nog eens bekijk, of de foto omkeer, zie ik het bijzondere wel. Laatst fotografeerde ik verroeste blauwe containers. Mijn moeder was erbij; zij lachte me een beetje uit. Maar toen ze een foto van zo’n roestplek zag, moest ze wel toegeven dat het iets moois was. Het leek wel een zeeanemoon.’
Stop:watch leidde tot mooie opdrachten. Een Frans reclamebureau vroeg haar mee te werken aan een campagne voor Samsung. En met de internationale uitgeverij BIS Publishers ontwikkelde ze een 'Stop:watch Memorygame'. Met prominent op het deksel de foto van een paaltje bij café Jägermeister in Garmerwolde, maar nu mét een gezicht. (Meer voorbeelden van Stop:watch ziet u op Tineke’s website.)

Worn Wood
Tineke beschildert ook oud hout. Ze maakt daarbij gebruik van raar gevormde takken, in het hout aanwezige vlekken, roestplekken, oude spijkers. ‘Worn Wood’ heet dit project. Die fascinatie voor oud hout heeft ze al heel lang. ‘Als kind sliep ik in een bedstee en zag ik in de nerven van het hout allerlei vormen en dingen. Eigenlijk zou ik nog wel meer tijd willen besteden aan het werken met hout, en meer technieken, zoals etsen, willen uitproberen.’

201702b

Lazy Sunday foto Stop:watch)



Toeval brengt schatten
Trashures, Tineke’s nieuwste project, ontstond eigenlijk bij toeval. ‘Op een dag kreeg ik per ongeluk een e-mail van vormgever Anja Brunt. Die e-mail was eigenlijk bedoeld voor een andere Tineke. Er volgde een mailwisseling en het bleek dat we iets gemeen hebben. Als we ergens lopen, op straat, in het bos, op het strand; waar dan ook, kijken we naar de grond. Stukjes schuim of kurk, stenen, veertjes, flesdoppen; we rapen het op, we steken het in onze zak. Dingen zonder waarde; trash dus. Maar voor ons zijn het schatten, treasures, die we hergebruiken in ons werk. We wilden daar iets mee: een boek maken over kunstenaars die met ‘waardeloos’ materiaal werken. En die dat doen vanuit milieubewustzijn. Maar voorop moest staan dat het kunst is, kunst met kwaliteit, niet uit de knutselhoek. En we wilden kunst laten zien van verschillende materialen, dus niet tien keer iets van oud hout of zo. We zijn met het idee naar de uitgever gestapt en die zag er wel iets in. Ik ben op zoek gegaan naar kunstenaars van over de hele wereld. Sommigen van hen kenden we, anderen vond ik via internet. Dat vond ik een heel leuk onderdeel van het project, dat contact met al die verschillende kunstenaars.’

Kijk-lees-doe-boek
‘Het werd een langdurig project, want we hebben het allebei naast ons normale werk gedaan, Anja Brunt de vormgeving, ik de teksten. Maar afgelopen zomer was het zo ver. Trashureslag in de winkels.’
‘Trashures, the beauty of useless stuff’ is een prachtig uitgevoerd kijk-lees-doe-boek geworden. 
In het boek wordt het werk van vijftien ‘afvalkunstenaars’ uit verschillende landen getoond met daarbij een interview. En bij elk kunstproject hebben de auteurs een DIY-pagina (Do it Yourself) gemaakt met een voorbeeld om zelf aan de slag te gaan. 
Ook Anja en Tineke hebben hun pagina’s in het boek. ‘We hebben aan onszelf wel minder ruimte gegeven dan aan de andere kunstenaars’, lacht Tineke. Zelf laat ze in het boek voorbeelden zien uit het Worn Wood project, namelijk de Rebird-serie: hoe je van een willekeurige tak een vogel maakt. En op de DIY-pagina zie je hoe je dat zelf kunt doen. Met de waarschuwing: ‘Als je dit één keer hebt gedaan, zie je overal vogels.’

Boodschap?
‘Mijn werk heeft niet echt een boodschap. Of het moet zijn: Wat op het eerste gezicht niets lijkt, blijkt toch mooi te zijn. Als je een vogelpoepje inlijst, kijk je er heel anders naar. Neem de tijd, kijk goed naar de dingen om je heen en je zult verrast worden.’

Trashures, the beauty of useless stuff is Engelstalig - de uitgever BIS Publishers is internationaal - maar de beelden spreken voor zich. Een Spaanstalige editie staat op stapel (para los que hablan español - red.). Het boek is verkrijgbaar onder meer in museumwinkels en via internet. Meer informatie op www.tinekemeirink.nl.

Anne Benneker